Foltos lepényhal


Régóta tervezem megírni ezt a bejegyzést, csak mostanában nem volt rá elég időm.

Már szemeztem ezzel a fura kinézetű hallal régebben is, de mindig nagyon drága volt.
Valamelyik nap, mikor vásárolni voltam, láttam, hogy leértékelték, úgyhogy gyorsan vettem belőle kettőt vacsorára.



Még soha nem ettem lapos halat... fogalmam sem volt, hogy eszik-e vagy isszák. (Mindenesetre nagyon vicces, hogy a szája oldalról van, mint egy rendes halnak, de a két szeme egymás mellett van a feje tetején... ami az oldalának néz ki. Ez a képen sajnos nem látszik.)
Mikor nekiláttam recepteket keresni, akkor szembesültem vele, hogy nálunk ez a halfajta nem igazán népszerű, ezért angol oldalakon kezdtem el kutakodni. A legtöbb receptben filézve szerepelt, de gondoltam adok neki egy esélyt így egyben is. Annyira formás kis hal, szép piros pöttyökkel, kár lenne szétszedni. Úgyhogy végül egy órányi receptnézegetés után ezt sikerült kreálnom.

Hozzávalók

Laposhal

2 egész hal
egy paradicsom
2 szál újhagyma
vaj
2 gerezd fokhagyma
1 dl száraz fehér bor
só, bors, bazsalikom, petrezselyem

A lepényhalakat ferdén beirdaljuk, picit besózzuk és borsozzuk majd félrerakjuk egy tepsiben. Addig egy kis serpenyőben megolvasztjuk a vajat, a fokhagymát és az újhagymát kicsit megdinszteljük rajta. Közben meghámozzuk a paradicsomot, kimagozzuk. A héját és a magokat a vajas fokhagymához adjuk, tovább főzzük. Sózzuk, borsozzuk, ízlés szerinti mennyiségben adunk hozzá petrezselymet és bazsalikomot.
Mikor már finom illata van a keveréknek egyenlő arányban a halakra öntjük. Jól eloszlatjuk, hogy az oldalukra vágott lukakba is kellő mennyiségű fűszer jusson. A meghámozott paradicsomot apró kockákra vágva a halak tetejére szórjuk. A hal alá öntjük a fehérbort, lefóliázzuk és 180-200 fokon a sütőbe tesszük kb. 20 percre.
Mikor a hal megpuhult levesszük a fóliát és addig sütjük, amíg nagyjából el nem forr alóla a víz és a paradicsom enyhén megirul.

Köret

fagyasztott vagy friss spenótlevél
vaj
tejszín
fokhagyma
só, bors

főtt krumpli

Egy kis lábosban vajon apróra vágott fokhagymát dinsztelünk. Mikor már kellemesen illatozik, hozzáadjuk a spenótleveleket. (Ha fagyasztott spenótlevéllel dolgozunk akkor kicsit előbb is hozzáadhatjuk.) Sózzuk, borsozzuk és megpároljuk az összetevőket. Mikor a spenót megfőtt, főzőtejszínnel felöntjük és még körülbelül 5 percig hagyjuk rotyogni, utána levesszük a tűzről.



Sóba-vízbe főtt, vastagra karikázott krumplival tálaljuk.

Mennyei vacsora. A hal szinte olvad a szájban.
Nem is kell annyira óvatosan enni, mert elég nagy, feltűnő szálkái vannak, amiket nehéz lenyelni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések