Cserépedényben sült sólet libacombbal

Még sosem csináltam sóletet. Kicsit féltem is belevágni, mert nem tudtam hogyan fogjak hozzá. Azon kívül, hogy bab és liba kell bele, semmit nem tudtam róla. Ez is egy olyan étel, hogy ahány ház, annyi sólet, mindenki másképp készíti. A nagymamámé például inkább egy babfőzelékre hasonlít... kempingezéskor pedig konzerv sóletet ettünk, de annak sem volt sok köze az eredeti zsidó ételhez. 
Ezért úgy döntöttem, hogy egy napot rászánok a kutakodásra. Az első meglepetés ekkor ért: a sóletet sütni kell... Kiderült ugyanis, hogy az eredetileg cholent névre hallgató babból és libából készült egytálételt azért sütik egész péntek éjszaka, hogy Sabbath-ra kész legyen a családi ebéd. Ugyanis a zsidók szombaton még tüzet sem gyújthatnak, így már péntek éjszaka elkészítik a másnapi ünnepi fogást, amit aztán lávakövek vagy takarók és párnák közt egész nap melegen tartanak.
Rengeteg receptet találtam, én egy fél autentikus változatot készítettem. Babon és árpán kívül más zöldség nem került bele, viszont füstölt húsból disznót használtam, mert a libacomb elvitte a sóletre szánt pénz nagy részét. Autentikusan füstölt libából vagy kacsából, esetleg marhából kell készíteni. Találtam olyan receptet, ahol marhaszegyet vagy rostélyost is főznek bele, én ezt most kihagytam- így is elég kiadós lett a végeredmény. Olyat is olvastam, hogy lehet bele tenni velős csontot, de gondolom azzal egy nagyobb adagnál érdemes kísérletezni, mert az enyém így is nagyon zsíros lett a libacombtól. Persze, lehet, hogy az is baj volt, hogy nem tarkababból, hanem gyöngybabból készült a sóletem... nem tudom. Egy biztos, annyira finom lett a végeredmény, hogy nem fogom feladni a kísérletezést.

Az alábbi recept egy váz, mindenki úgy rakja össze a sóletjét, ahogy az ízlése diktálja. Nem árt, ha van egy cserépedényünk vagy egy római tálunk, mert minél hosszabb ideig sül a bab, annál finomabb lesz a sólet. Az enyém kb. 4 óra alatt készült el, mert már nagyon éhesek voltunk, de lassabb tűzön 5-6, sőt akár 10 óráig is főzhető.

Hozzávalók

2 nagy libacomb
35-40 dkg gyöngybab
2-3 marék gersli (hántolt árpa)
2 nagy fej vöröshagyma
30 dkg füstölt sonka
3-4 gerezd fokhagyma
2-3 babérlevél
só, bors. pirospaprika
2-3 egész tojás

A babot körülbelül 10 órára beáztatom.
A hagymát felaprítom és egy kanál libazsíron üvegesre párolom.  Ez után elkezdhetjük összerakni a sóletünket.
Az edény alján terítsük szét a megfonnyasztott hagymát. Erre jön egy adag jól átmosott, lecsöpögtetett bab és egy  nagy marék gersli vegyesen. Ez után jönnek a füstölt sonka szeletek és az egész fokhagyma gerezdek. Közben ízlés szerint sózzuk, borsozzuk, de vigyázzunk nehogy túlsózzuk, a füstölt hús is sós.
Rászórjuk a babérleveleket és egy kis kanál pirospaprikát. Ez után ráterítjük a maradék babot és gerslit, adunk hozzá egy pohár vizet, majd a tetejére fektetjük a libacombokat és az alaposan megmosott egész tojásokat.
Sózzuk, borsozzuk, fűszerezzük a libákat, majd lefedjük és berakjuk a sütőbe. 



80-100 fokon 10 óra alatt készül el, 180 fokon kb. négy óra kell neki. Nem szabad kevergetni, csak rázni, mert szétesnek a babszemek. Időnként ki lehet venni és meg lehet nézni, hogy hogy áll a bab és a liba. Akkor jó, mikor a bab már puha, a liba pedig porhanyós. 


Nekem a tojások héja széttört, ezért egy idő után kivettem őket. Azóta utánanéztem, a tojásokat ráér a vége előtt fél órával belerakni a sóletbe és akkor nem törnek össze. Persze ne hűtőhideg tojásokat tegyünk a forró babra, hanem lehetőleg langyosakat.

Tormás céklával vagy más savanyúsággal tálaljuk.




Megjegyzések

  1. Most nem értem egészen. Azt írod elfogyott a pénzed libacombra, tehát disznóval csináltad, de a recept úgy van írva hogy libával csináltad. Àt kellene írni a szöveget.

    VálaszTörlés
  2. Szia! Igen, tényleg pongyolán fogalmaztam, füstölt libacomb kellett volna még bele, ehelyett használtam füstölt disznósonkát. Mert mindenféle húst lehet belerakni, de az autentikus recept füstölt libacombot vagy kacsát ír elő, illetve nyers libacombot, ami megsül a tetején.

    VálaszTörlés
  3. Elkészítettem a receptet. A leírtnál sokkal több vizet raktam bele (3 pohárral) és így is csak a közepétől lefele lett jó, följebb száraz lett, sőt a tetején rágós a bab! A libacombok úgy kiszáradtak, hogy csak az alsóbb részek maradtak valamennyire zamatosak, a teteje, bőre szinte ehetetlen lett!

    Nagyon el van rontva a recept folyadékaránya, kizárt hogy így jó lenne! Érdemes lenne javítani, hogy ne járjon más is így, mint mi! :(

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések