Sütőtökös mákos pite

A múltkor betévedtünk egy cukrászdába. Puncs mignont ettünk és kávéztunk. De közben olyan hívogatóan nézett rám a pult mögül az a tökös-mákos pite, hogy elhatároztam, ha lesz alkalmam, akkor biztos sütök otthon egyet. 
Még sosem csináltam tökös-mákos pitét. Nem is kóstoltam. De azt éreztem, hogy ez nekem menni fog. Volt is otthon egy szép darab sütőtök. Másnap vettem mákot, tejszínt és nekiláttam a kísérletezésnek. A végeredmény annyira jól sikerült, hogy annak a testvéremnek is ízlett, aki nem is szereti a mákot. 


Hozzávalók

nagyobb tenyérnyi sütőtök (kb. fél kiló)
40 dkg mák
2 dl tejszín vagy 3,5-ös tej
két-három evőkanál cseresznye vagy meggy lekvár (opcionális)

fél kiló liszt
20 dkg vaj
egy tojás sárgája
2 dl tejföl
2 dkg élesztő
2 evőkanál cukor
egy csipet só

A tésztát blöfföltem. Azt tudtam, hogy valami zserbó tésztához hasonló tésztát szeretnék, úgyhogy megnéztem egy pitetészta és egy zserbótészta receptet és összedolgoztam a kettőt.
Gyakorlatilag nagyon egyszerű elkészíteni: a lisztbe belemorzsuljok az élesztőt, aztán minden mást hozzá keverünk. Valószínűleg nem fog kelleni mind a két deci tejföl, mert akkor nagyon nedves és ragacsos lesz a tészta. Ha ez történik, akkor se ijedjünk meg, adjunk még hozzá annyi lisztet, hogy  kellemesen ruganyos és jól nyújtható legyen. Hagyjuk egy fél órát pihenni.

Addig készítsük el a máktölteléket. Két deci tejben forraljuk fel a mákot. Én mézzel ízesítettem, de lehet cukorral is. Ízlés dolga, hogy ki mennyire szereti édesen, de nem javaslom a túlcukrozást, mert a sütőtök is nagyon édes lesz. Kb. egy evőkanál mézet javaslok. Meg egy kis vaníliás cukrot. Legjobb a házi.:) Pici tejszín is mehet bele, akkor csak krémesebb lesz. A mákot addig forraljuk, amíg kenhető állagúra sűrűsödik.
Én a sütőtököt előző este megsütöttem, de lehet aznap is.  A lényeg, hogy kihűljön, mire a tésztára kerül. A sütőtök belsejét kanalazzuk ki a héjából egy tálba, majd egy kis kanál cukorral meg egy fél deci tejszínnel jó alaposan keverjük el.
Ezzel készen is vannak a töltelékeink. 
 
A pihentetett tésztát osszuk három felé, nyújtsuk ki és utána már össze is rakhatjuk a piténket. Az alsó szintet vékonyan kenjük meg a cseresznyelekvárral, arra kerüljön a mák, rá egy réteg tészta, utána a sütőtök és végül jöhet a teteje. Kenjük meg vékonyan tojás sárgájával, szúrkáljuk meg és 180 fokon 30-40 perc alatt süssük készre.

Vigyázat! Függőséget okoz!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések